Transport morski i kontenery morskie w dzisiejszych czasach cieszą się ogromną popularnością. Z reguły wykorzystywane są specjalistyczne kontenery, czyli metalowe skrzynki o określonych wymiarach, za pośrednictwem których możliwe jest przewożenie różnorodnych towarów. W jaki sposób zbudowany jest kontener morski? Jakie rodzaje kontenerów morskich możemy wyróżnić? Jak wygląda w praktyce załadunek kontenerów? Jakie zastosowanie mają tego typu przedmioty? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
W jaki sposób zbudowany jest kontener morski?
Z pewnością wiele osób spotkało się kiedyś z wielką, metalową, prostopadłościenną skrzynią, która charakteryzuje się dużymi rozmiarami. Niekiedy przedmiot można porównać do małego budynku. Kontenery morskie posiadają podłogę, dach, drzwi i ścianę. W praktyce stalowa konstrukcja składa się ze słupków narożnych i specjalnej podstawy. Ramka w każdym przypadku zbudowana jest wzdłuż belek, dźwigarów poprzecznych i belek nośnych. Jeśli chodzi o podłogę kontenera – przyjmuje masę ładunku. Powinna być na tyle wytrzymała, aby nie doszło do jej uszkodzenia podczas manewrowania układarki z towarem. Na podłodze i ściankach wewnętrznych znaleźć można uchwyty, których głównym zadaniem jest mocowanie ładunku. Najbardziej wytrzymałą częścią całej konstrukcji są słupki narożne z górnymi i dolnymi narożami zaczepowymi. Są przeznaczone do mocowania, stawiania kontenera i podnoszenia. Ważnym elementem są podwójne drzwi, które to montuje się na nowoczesnych zawiasach. Kluczowe jest, aby wcześniej wspomniane drzwiczki charakteryzowały się ponadprzeciętną wodoszczelnością. Od góry kontenery pokryte są dachem, nie można jednak na nich stawiać przedmiotów i towarów.
Jakie rodzaje kontenerów morskich możemy wyróżnić?
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że na dzień dzisiejszy wyróżnić można kilka rodzajów kontenerów. Można je podzielić ze względu na rozwiązania konstrukcyjne lub ich przeznaczenie. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się kontenery uniwersalne, które mają ogólne przeznaczenie oraz kontenery chłodnicze. W sposób szczególny są dedykowane do transportowania ładunków drobnicowych. Jeśli w odpowiedni sposób je zmodyfikujemy, wówczas nic nie stoi na przeszkodzie, aby wewnątrz przewozić dowolne przedmioty luzem. Oczywiście mowa o nie tylko ładunkach stałych, ale również tych ciekłych. Innym rodzajem kontenerów są te z otwartym dachem. Ich wykorzystywanie zalecane jest do transportowania towarów i produktów, które są wyższe niż klasyczny kontener lub takich, które ładuje się od góry za pośrednictwem dźwigu. Warto wspomnieć o kontenerach z otwartym dachem i bokami. Używa się ich do transportu tych ładunków, których wymiary sprawiają, iż użycie klasycznych rodzajów kontenerów jest niemożliwe. Muszą wyróżniać się solidną konstrukcją podłogi, jak i również mocno osadzonymi ściankami czołowymi. W konsekwencji mocowanie, zabezpieczanie, piętrzenie czy też transportowanie poszczególnych produktów nie jest problematyczne.
Jak wygląda w praktyce załadunek kontenerów?
Kontenery morskie mogę być załadowane na statek lub samochód na kilka sposobów. Zdecydowanie najczęściej spotykanym rozwiązaniem są olbrzymie, ułożone wzdłuż statku dźwigi portowe STS. Ich cechą charakterystyczną jest tzw. spreader. Jest to dość charakterystyczne urządzenie, które to rygluje się w 4 górnych narożach kontenera. Za jego pomocą możliwe jest jego podnoszenie. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że dźwig portowy jest w stanie załadować kontener w ciągu niespełna 60 sekund, co z pewnością jest imponujące. Na placach składowych i na zapleczu stosowane są suwnice, które poruszają się na gumowych oponach. Alternatywnym rozwiązaniem są znacznie bardziej mobilne wózki reachstaker. Puste kontenery wyróżniają się tym, że wyposażone są w kieszenie. Z powodzeniem mogą być przewożone za pośrednictwem wózków widłowych. Niekiedy kontenery ładuje się za pomocą tradycyjnego dźwigu i zawiesi, ewentualnie wykorzystuje się możliwości specjalistycznego samochodu samozaładowczego.
Jakie zastosowanie mogą mieć kontenery morskie?
Dość interesująca jest kwestia zastosowania kontenerów morskich 20. Wbrew pozorom nie tylko wykorzystuje się je do transportu. Jednym z przykładów jest chociażby to, że przedmiot pełni funkcje magazynowe do przechowywania różnorodnych przedmiotów. Dość częstym zjawiskiem jest wynajmowanie takich kontenerów na budowie – wówczas służą do magazynowania budowlanych materiałów. Co ciekawe, jeśli ściany zostaną odpowiednio zaizolowane, jednocześnie dodana zostanie instalacja elektryczna i wstawione zostaną drzwi, wówczas kontenery morskie mogą pełnić funkcję opakowania dla agregatów i innych tego typu urządzeń. Wyposażając kontener w wanny wychwytowe, ten wielki przedmiot sprawdzi się do przechowywania niebezpiecznych dla środowiska materiałów. Coraz więcej firm decyduje się na świadczenie usług polegających na przeróbkach kontenerów – cieszą się one dużą popularnością wśród zainteresowanych.